Három Vámos. Mesterségük: fényképész. Kiállítás és beszélgetés
A budapesti születésű Vámos Aladár 1907-ben váltotta ki iparengedélyét Balassagyarmaton. Első képei közé tartozik az egyik vitrinben is látható, Baltik Frigyes evangélikus püspökről készült portréja, amit még számtalan kép követett az alatt a körülbelül 25 év alatt, amit a családjával városunkban töltött.
A Helytörténeti Gyűjteményben közel száz papírképet őrzünk, ami egyértelműen Vámos Aladár fotója. Őriz Vámos-képeket a Palóc Múzeum is, és szerencsére a Néprajzi Múzeum egy korabeli gyűjtéssel több mint ötszáz üveglemezét vásárolta meg.
Feltehetően városunkban számtalan Vámos-fotó van magántulajdonban, hiszen tudomásom szerint a 20. század első harmadában ő volt a legtovább stabilan működő fényképész Balassagyarmaton, így az itt élők felmenői közül nagy valószínűséggel sokukat ő örökített meg.
Végezetül egy gondolat a kereskedelmi és vendéglátóipari múzeum Vámos-kiállításának katalógusából:
„A régi családi fényképalbumokban a súlyos bőrkötésben nyugvó, aranyozott szélű lapokon vagy a szobák falain elhelyezett díszkeretekben ünnepélyesen pózoló rokonsághoz kötődő történetek családi körben való többszöri és rendszeres újramesélése során az egyéni reprezentációk egy közösségi identitássá adódnak össze. Általuk is tudjuk, hogy honnan jöttünk, és hová tartozunk.”